Nyheter

Arbetar för att minska psykisk ohälsa hos barn, ungdomar och vuxna

2018-08-27 09:40
Arbetar för att minska psykisk ohälsa hos barn, ungdomar och vuxna
Jag arbetar för att minska psykisk ohälsa hos barn, ungdomar och vuxna.  Har du ett barn som mår dåligt och ni inte fått tillräckligt med stöd eller hjälp, boka samtal så ska vi se vad som påverkar och varför barnet känner som det gör men viktigast av allt, vad som går att förändra. Idag är pressen och stressen hos barn större än vad vi vuxna förstår. Betyg kommer redan ifrån årskurs 6 och digitalteknik gör att vi också kan se beteendeförändringar hos barn och vuxna som vi tidigare inte haft. Alla vill bli sedda och älskade. Att känna utanförskap i skola och på fritiden är större än vad många tror och det kan vara så att barnet saknar kompisar helt vilket leder till en känsla av ensamhet. Det är inte alla barn som pratar om hur de har det allmänt utan ett vanligt svar jag har fått när jag ställt frågan: - Har du pratat med någon kompis att du mår dåligt? Svaret har då varit att de inte vill berätta för att ”Alla mår ju dåligt” vill inte göra dem ledsna. Här kan vi vuxna faktiskt göra något så enkelt som att visa intresse, lyssna och våga fråga. Bris undersökning visar att barn som är 11 år har tankar kring självmord, då är det bättre att var lite jobbig än att låta barnet situation fortsätta vara dålig. Ibland handlar det även om att se själv som vuxen och komma till skolan för att bilda sig en uppfattning. Är mitt barn ensamt? Har barnet någon att sitta bredvid i samlingen, någon att gå med till matsalen eller ute på lunchrasten. Hur ser klassen uppbyggnad ut? Får du en känsla av att barnen har gemensamma värderingar hur vi ska vara motvarnadra? Det kan vara så enkla saker som att någon säger :-Hej! På morgonen. Jag har själv deltagit i skoldagar där jag sett barn i utanförskap, jag har sett hur elever kastar sin mobil på lärare under morgon samling. Har också erfarenheten om hur svårt det kan vara att flytta ett barn till en ny klass då utanförskapet lett till psykiskohälsa under flera terminer. Vi vuxna ska inte ge oss och det går alltid att hitta en förändring som leder till en förbättring. Se klippet ifrån TV4 morgon sent idag 27/8 hör Barnpsykologen Martin Foster. Varningssignaler hos barnet:  Beteendeförändringar som humörsvängningar, drar sig undan, lägger sig tidigt eller slutar med aktiviteter.  Att våga titta på: Hur ser det ut för mitt barn med kompisar?  De skolan kan göra är att: Lära barnen om psykiskohälsa och hur eleverna kan stötta varandra.  Skolhälsan är tyvärr oftast mycket begränsad där det oftast endast finns en kurator allt ifrån 300 upp till flera tusen elever.  Hur fungerar det hos Barn-ungdomspsykiatrin: BUP har ändrat sitt regelverk och tar bara emot de barn/ungdomar som har de grövsta problemen. Sen är det vårdcentralens psykolog som ni kan vända er till när barnet/ungdomen mår dåligt, men där är det inget krav på vårdcentralen att ha en psykolog eller terapeut. Så ser det ut hos landstinget men det går alltid att vända sig till en privataktör. Mejla mig gärna. Har även möjlighet att komma hem till just er om ni känner att det skulle vara mer avslappnat, det gäller inom Strängnäs Kommun. Varm Välkommen // Yvonne